Příloha k TVP – ekologický vzdělávací program (děti 3 - 7 leté)
Motto: „Zemi nedědíme po předcích, nýbrž si ji jen vypůjčujeme od našich dětí“
Antoine de Saint-Exupéry
Obec Stolany je součástí Mikroregionu západně od Chrudimi. V obci a blízkém okolí je několik rybníků, potok, les a louky. Mateřská škola stojí v její okrajové části, součástí je dobře vybavená školní zahrada s herními prvky, pískovištěm, vodní kaskádou, vrbovým iglú, altánem, který je využívaný i k výchovně vzdělávací práci s dětmi. Dále je tu bylinková zahrada a vzrostlé stromy a keře. Hojně využíváme k vycházkám i k řízeným činnostem přírodu v blízkém okolí a les, ve kterém je nově vybudovaná naučná stezka nazvaná „Cesta do pravěku“. Vedeme děti k zodpovědnosti za vlastní chování, učíme se poznávat a chápat, že lidská činnost může životní prostředí chránit, ale také poškozovat, že člověk je jen součástí přírody.
Protože se změnily a stále mění podmínky – stále více lidí žije na stejně velkém území – musí se změnit i chování lidí. Nejsnáze si nová pravidla osvojují děti – naším cílem je, aby dobrovolně a uvědoměle dodržovaly nová pravidla chování tzv. udržitelný život, rozvoj (zacházení s odpady, s vodou).
Cíle:
- · Všímat si změn a dění v nejbližším okolí, porozumět, že změny jsou přirozené a samozřejmé a přizpůsobovat se jim
- · Mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka a uvědomovat si, že způsobem, jakým se lidé chovají, ovlivňují vlastní zdraví i životní prostředí
- · Pomáhat pečovat o okolní životní prostředí
- · Těšit se z hezkých a příjemných zážitků, přírodních a kulturních krás
- · Vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, všímat si nového, změněného, chybějícího
- · Zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí
Konkretizované výstupy:
- · Mít poznatky z nejrůznějších oblastí života a poznání v rozsahu toho, s čím se v praxi setkává např. příroda živá i neživá, přírodní jevy a děje
- · Uvědomovat si, že svět přírody i svět lidí je na různých částech naší planety různorodý a pestrý a ne vždy šťastný
- · Mít poznatky o planetě Zemi, vesmíru, např. o koloběhu vody, střídání denních i ročních období a jejich příčinách
- · Zajímat se, co se v okolí děje, všímat si dění změn ve svém okolí, proměny komentovat, přizpůsobit oblečení – rozlišení pocitu chladu a tepla
- · Znát co je škodlivé a nebezpečné i neovlivnitelné – vítr, déšť, záplavy, teplo, sucho, mrazy
- · Projevovat se citlivě k živým bytostem, přírodě i věcem, pomáhat druhým
- · Znát základní zásady zdravého životního stylu, pozitivní účinky pohybu a sportu, hygieny, zdravé výživy, činnosti a odpočinku, pobytu v přírodě, otužování a o faktorech poškozujících zdraví
- · Vytvářet objekty z přírodních materiálů a experimentovat s nimi
- · Zapojit se do aktivit, které zvyšují kvalitu životního prostředí a kvalitu života
- · Uvědomovat si, že člověk a příroda se navzájem ovlivňují, že každý může svým chováním působit na životní prostředí
- · Všímat si nepořádku a škod, dbát o pořádek a čistotu, nakládat vhodným způsobem s odpady, chápat význam třídění odpadu
Využití v praxi:
- · Poznáváme stromy, keře, volně žijící zvířata, rostliny, houby
- · Pozorování a porozumění ekosystémům – rybník (život ryb a vodních živočichů), louka (životní cyklus hmyzu, životní cyklus rostlin), les (zvířata, rostliny, stromy, houby,…)
- · Vnímání zvuků v přírodě (živočichové, dunění, hřmění…)
- · V zimním období zavěšování krmítek, přikrmování volně žijících zvířat
- · Pozorování mraveniště, využití pomůcek k objevování a zkoumání (lupy, dalekohled)
- · Upevňování ekologického vědomí – čistá a zdravá příroda
- · Sběr plodů a práce s přírodninami
- · Pěší výlety do okolí, využití nové naučné stezky
- · Výchova prací a výchova k úctě k práci (úklid před MŠ, zvelebování zahrady)
- · Experimenty s vodou, s ledem, sněhem, pískem, blátem a ostatními přírodními materiály
- · Návštěva ZOD Stolany, záchranné stanice, ekocentra
- · Zapojení rodičů, komunitně osvětová setkávání
- · Celoroční pozorování přírody a pravidelné zaznamenávání poznatků do „Kalendáře přírody“
Příroda poskytuje dítěti vždy dostatečné množství podnětů. Ty jsou pro dítě přiměřené, protože jeho smysly se v přírodě dlouhá staletí vyvíjely: žádný hluk není příliš silný, aby poškodil sluch, žádný obraz není příliš jasný, aby při dlouhodobém sledování poškodil zrak.