Koncepce školy
Základní škola a mateřská škola Stolany je školou rodinného typu, která je přirozenou součástí života obce. Škola je místem bezpečným, podnětným a přátelským prostředím, kde se děti cítí dobře, kde se mohou rozvíjet podle svých schopností a kde rodiče i veřejnost nacházejí důvěryhodného partnera.
Naše vize
Chceme budovat zdravou školu, která:
- vytváří bezpečné a respektující prostředí,
- vytváří podmínky pro zažívání úspěchu,
- rozvíjí samostatnost, tvořivost a odpovědnost,
- podporuje radost z učení a zdravé sebevědomí dětí
- propojuje moderní vzdělávání s tradicemi a komunitou,
- je otevřená spolupráci s rodiči, obcí i odborníky (spolupráce s AFREŠ- podpora nadaných dětí, Semiramis - prevence, ZaS centra,..)
Co je pro nás důležité
- Dítě je v centru dění – respektujeme individualitu každého dítěte a podporujeme jeho přirozený rozvoj.
- Bezpečné a přátelské klima – vztahy založené na důvěře, respektu a spolupráci.
- Komunitní rozměr školy – škola jako otevřený prostor pro setkávání, sdílení
a společné zážitky.
- Prostředí, ve kterém dítě chápe, čemu se zrovna učí, dovede si vybrat a vysvětlit na čem a proč pracuje, poradí si s problémy, umí naslouchat a pomoci druhým.
- Prostředí, kde žák svobodně vyjadřuje a sdílí své vlastní zkušenosti, pocity. Rozvíjí schopnost komunikace, spolupráce, kritického myšlení a sebereflexe.
- Prostředí, kde rodič ví, co se ve třídě děje a do dění se může aktivně zapojit formou asistencí pro všechny žáky. Spoluvytváří tak komunitu, je partnerem školy, může škole důvěřovat a ví, že dítě je v bezpečí.
- Prostředí, ve kterém má učitelka více svobody ve volbě metod a může tak využít svou kreativitu, intuici a osobnost. Díky důrazu na spolupráci a vzájemné učení můžeme snáze zapojovat děti, kolegyně i rodiče.
- Pestrá nabídka akcí a společných setkávání nad určitými tématy.
- Zdravý životní styl – pohyb, pobyt venku, zdravé stravování a duševní pohoda jsou pro nás samozřejmostí.
- Podpora a poradenství při přechodu žáka na 2. stupeň ZŠ
Naše priority
- Podpora samostatnosti a odpovědnosti – děti se učí plánovat, hodnotit
a reflektovat svou práci.
- Propojení výuky s reálným světem – učíme v souvislostech, využíváme místní prostředí a přírodu.
- Vyhledání a podpora dětí s nadáním.
- Rozvoj čtenářsko – pisatelské a logicko-matematické gramotnosti. Rozvoj kompetencí určených rámcovým vzdělávacím programem (RVP).
- Spolupráce mezi MŠ a ZŠ – společné projekty, sdílení témat a přístupů.
- Podpora pedagogického týmu – vzdělávání, sdílení zkušeností, týmová spolupráce.
- Poradenství a prevence – individuální přístup, spolupráce s odborníky, včasné zachycení potřeb dětí.
- Rozvoj prostor a zázemí školy – zahrada MŠ, nové prostory pro ZŠ, družinu, pro komunitní využití školy.
Spolu tvoříme školu, kde to má smysl
Věříme, že škola není jen budova, ale živý organismus tvořený lidmi – dětmi, pedagogy, rodiči i komunitou. Společně vytváříme prostředí, kde se děti učí s radostí, kde vznikají přátelství a kde se každý může cítit důležitý a přijímaný.
Využíváme metody, které podporují aktivní učení, kritické myšlení a tvořivost. Děti vedeme k samostatnosti a odpovědnosti za vlastní učení, přičemž klademe důraz na smysluplnost, propojení s reálným životem a respektující komunikaci. V hodinách pracujeme s různorodými formami výuky, které umožňují dětem volbu, spolupráci
a zapojení podle jejich individuálních potřeb a zájmů. Věříme, že když děti zažívají úspěch a mají možnost ovlivnit své učení, roste jejich motivace i sebevědomí. Součástí naší pedagogické práce je také formativní hodnocení – průběžné slovní zpětné vazby, které žákům pomáhají pochopit, co se jim daří a na čem mohou dále pracovat.